Cheerleading i skolan

I USA är det väldigt vanligt att man kan hålla på med cheerleading i skolan, så kallad high school cheerleading. Det ska dock icke beblandas med all-star cheerleading, som är en annan typ.

Det här med cheerleading i skolan har ju inte riktigt kommit till Sverige än. Men jag har faktiskt hållt på med cheerleading i skolan, under mitt första år i gymnasiet (förra året). Vi har väldigt många 92:or i min förening, så därför bestämde sig några för att starta upp det. Jag vill dock nämna att det inte var en föreningsgrej, utan om det hade fortsatt hade vi försökt få personer från andra föreningar att börja också.
Jag hade inte tänkt gå det från början, men eftersom jag inte trivdes på skolan jag valde först så bytte jag efter en vecka till min nuvarande skola.
Min skola är alltså en idrottsskola där man kan hålla på med sin idrott på tre olika nivåer. Elit, där det är intagning med intervju osv (beroende på vilken idrott man har). Elit är ett program i sig, elitidrottsprogrammet där man inriktar sig på samhäll, natur eller ledarskap. Där skulle man tekniskt sätt kunna hålla på med cheerleading, men då skulle man bara få träna gym. Sedan finns det lag och profil, som är i princip samma sak. Både lag och profil har man i kombination med antingen samhällsprogrammet eller naturvetenskapliga programmet. Vi har idrottsprofil då man läser specialidrott A och B (400 poäng). Man har sin idrott 1-2 gånger i veckan + en gång i veckan idrottsteori (inte cheerleading).
Tyvärr fungerade det inte så bra i ettan eftersom det först och främst var krångel med att få en hall att vara i. Skolan "sponsrar" nämligen inte med en hall om man inte är över 5 personer som har idrotten, och de ansåg inte att det gilldes med 2 personer som var med oss men gick på en annan skola.
Sedan var det såklart också krångel med att hitta en tränare som hade tid att träna oss på de tider vi hade. Eftersom tiderna var förmiddagar eller eftermiddagar, då de flesta har skola eller jobb, så funkade det inte så bra.
Nu under andra året så ingår vi istället i atletgruppen där de med "udda" idrotter (få som håller på med det) får gå. Vi tränar gym och liknande.

Vi cheerleaders är ju dock mångsysslare, så för de som vill går det att ha antingen gymnastik eller dans, som är två av de mer etablerade idrotterna på skolan. Totalt har vi 30 olika idrotter representerade på skolan!
Upplands Idrottsförbund har hand om upplägget på min skola. Utöver specialidrott A och B kan man även välja C-kursen, pedagogiskt ledarskap och idrott och hälsa B.

Vi hann ha kanske fem träningar under hela året. En hel del bilder blev det dock.



Vi var 6 personer, alltså hade vi en byggrupp. Vi tränade mest på bygg, men även en del gymnastik.
HÄR kan ni kika på en film från en av träningarna, där vi dock mest leker.

Vet ni om det finns något liknande någonstans i Sverige?

Kommentarer
Postat av: Hanna

Hejsan!! Skulle gärna vilja veta vilken skola du går på?? :D

2010-03-05 @ 21:47:54
Postat av: Ida

Hanna: Celsius! :)

2010-03-06 @ 03:57:47
URL: http://youbetterwork.blogg.se/
Postat av: Ajna

hej, jag har också ett cheerlag i skolan som heter royals, men vi är inte så bra eftersom det bara är jag som är cheerleaer

2010-03-06 @ 08:18:34
URL: http://aajnaa.devote.se
Postat av: Karolina

Jag vet att de har cheerleading på en skola i Järbo utanför Sandviken. :) Tror även att Tyresö har?

2010-03-06 @ 09:54:36
Postat av: Sofie

Finns det någon skola nära Göteborg som har ett cheerleading lag?

2011-01-09 @ 13:32:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0