Rätt sko för rätt användningsområde

Nfinity
Det överlägset populäraste märket bland allstar-cheerleaders i USA. 90% av alla "world champions" har Nfinity. Populäriteten tror jag har kommit från att de är extremt lätta och mjuka. Eftersom sulan är väldigt mjuk så är det vissa som inte tycker om de i bygg, framförallt partner stunt.

Skorna är utvecklade för att användas på mattor, inte golv. Vi i Sverige är inte lika lyckligt lottade som de flesta i USA är, många tränar på golv. För de som tränar mycket på golv, som jag själv, så är inte Nfinity det ultimata. De kommer slitas mycket mer och gå sönder snabbt.

Nfinity finns i tre modeller just nu. De har även några gamla modeller, som dock inte tillverkas längre, därför tar jag inte upp de.


Storsäljaren Evolution till vänster, i mitten Passion och till höger nykomlingen Phoenix. Jag vet inte skillnaden på dessa modeller, förutom utseendet då, men jag vet att flera toppar har modellen Passion, så kan hända att de har lite hårdare sula.

Kaepa
Det populäraste märket i Sverige sedan länge. I USA inte lika vanliga, men deras nytillskott Starlite har sålts ganska mycket, så kan hända att vi ser fler och fler med de! Kaepas skor har flera av de en lite tjockare sula, dock inte de nyaste modellerna, men de gamla som många i Sverige har. Man känner också igen de på de två trianglarna på sidan av skorna som man kan byta till olika färger. Kaepa har dock valt att slopa trianglarna på de allra nyaste modellerna.

På deras hemsida har de skrivit ut vad för användningsområde varje skomodell har. De flesta är "competition level" och några är "sideline" och "intermediate".

Kaepa finns i sex modeller, och har otaligt gamla modeller. Jag har haft modellen "tumblelyte" som ganska många i Sverige har eller har haft. Jag gillar de inte så jättemycket.

Nykomlingen Starlite. Jag är själv väldigt sugen på att beställa de här! De är mycket lättare än deras andra modeller. Lite lika Nfinity, men i bättre kvalité. Skorna är utformade för att bara användas inomhus.








Crossover, en annan av deras nya modeller. Heter crossover eftersom de kan användas både inomhus och uthomhus och både av tävlingscheerleaders och de som står på matcher.








Hyperflyte lanserades förra hösten, så den har alltså funnits på marknaden i ett år. Är lite uformad som en danssko, med "mellanrummet" i mitten av sulan. Ska likt Starlyte bara användas inomhus.








Sky är en hyffsat ny modell, men som är väldigt lik gamla modeller som "tumblelyte och "hyperflyte". Kan användas både inomhus och utomhus.









Toss är en modell som rekommenderas för nybörjare inom cheerleading. Om den av namnet är bra för just tossar vet jag inte, men förmodligen, hehe. Kan användas både inomhus och utomhus.








Jump är en modell som jag kan tycka inte är så estetisk tilldragande, haha. De passar bra för miniorer och juniorer, och finns i väldigt små storlekar.









Nike
Välkänt märke, man kanske inte inom just cheerleading. Tjänar sina pengar inom cheerleadingbranschen på high school- och collegecheerleaders - de som står på matcher och hejar och behöver skor som fungerar bra utomhus.

Jag vet inte riktigt hur många modeller som tillverkas just nu och vilka som är gamla, men jag tar upp några av de vanligaste.


Stamina Lo är en sko med ganska tjock sula, men som är väldigt "studsig". Har själv de här skorna och jag älskar att träna i de. Rekommenderar verkligen att ha de som ett "extrapar" och att bara träna i. Väldigt bra kvalité och fungerar bra inomhus som utomhus.


Musique IV är det många high school-cheerleaders som har. Lättare än många andra "sideline"-skor. Kan användas både inomhus och utomhus.


Man hör på namnet vad de ska användas till - Sideline Cheer.


Alla märken går att köpa hos Cheer and Pom och Footlocker, som båda skickar till Sverige.

Kommentarer
Postat av: Kim HCE

JAg har både Nfinity Evolution och Passion. Jag tycker om EV mer eftersom den är mjukare och eftersom den är gjord av skinn så formar den sig efter foten. Dock är jag bakperson.

Passion är nog bättre för toppar eftersom den är i hårdare material och bredare sula.



Jag skulle nog säga att det är bra om man lägger i ett geléinlägg i hälen eftersom skorna är grymt platta så man slipper slitskador på knäna, fotlederna och ryggen!

2010-10-19 @ 16:03:49
Postat av: Anonym

Har du prøvd de nye varsity skona ? hva mener du om de ?

2010-10-19 @ 21:03:09
Postat av: felicia

kan man inte köpa Stamina Lo på tex stadium? jag har för mig att jag har sett dom där ;)

2010-10-20 @ 12:56:07
Postat av: Ida

Kim HCE: Bra tips!



Anonym: Nej, det har jag inte. Tycker det är så krångligt att beställa från Varsity!



Felicia: Nej, jag tror inte det. Finns en modell som är ganska lika stamina lo, fast med annan sula, typ räfflig.

2010-10-20 @ 15:02:41
URL: http://youbetterwork.blogg.se/
Postat av: Emma

Kaepa starlite är grymt bra, dock måste man ha minst blå mattor o helst spring floor, för annars pajar man knän, rygg o fotleder.... (som med alla cheerskor anpassade för mattor o spring floor)

men grymt sköna är dom! lite som att köra barfota!! :)

2010-11-14 @ 08:37:41
Postat av: Jill

Jag har ett par kaepa Sky. ÄLSKAR DEM! har haft dem i snart ett år. De ser fortfarande ut som nya. support för hålfoten = skönt och bra stabilitet. bra vid gymnastik. har haft dem på både matta och golv. har problem med knäna och värken minskar med dessa skor!

2010-12-16 @ 21:47:38
Postat av: LelloÄlskarCheer<3

Jag har letat ÖVERALLT efter Kaepa Sky så att man kan beställa de till Sverige. Har hittat ett par sidor men är inte säker om de är helt säkra :// Skulle vara snällt om du vill mejla mig några hemsidor som är säkra att beställa Kaepa Sky till Sverige ;) Tack på förhand!



(mejla adressen har jag skrivit in där uppe ;) )

2011-02-09 @ 18:14:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0