Stretching del I

När man tränar ska man stretcha både före och efter själva träningen. Det gäller både på eran vanliga träning och om ni kör styrka/kondition hemma. Tre gånger i veckan är ganska lagom för att få upp sin vighet. Det beror dock på hur snabbt ni vill/behöver bli viga. Ju mer ni stretchar ju snabbare får ni resultat! Jag hade en period då jag stretchade nästan varje dag, och då såg jag resultat snabbt.

• Före träningen ska ni värma upp och stretcha varje övning ungefär 5-10 sekunder. Stretchingen man gör i början av träningen är inte till för att bli vigare, utan att "värma upp" musklerna.

• Det är efter träningen ni ska stretcha länge, om ni vill bli vigare. 45 sekunder eller mer är lagom att hålla varje stretchövning.

• Det finns ett begrepp som heter "superkompensation". Det betyder att varje träningspass ska utöka prestationsförmågan. Varje gång ni stretchar blir ni lite vigare (om ni gör det regelbundet)! Om ni har ett krav på er, något ni vill eller måste klara, så är det bra att försöka ha det i tankarna när ni stretchar. Då har ni ett mål att sikta mot och då kanske ni höjer eran prestation för att nå målet.

På lördag ska jag filma massa stretchövningar och göra en film, så får ni se! Stretch för heelstretch och bow n arrow kommer idag eller imorgon också! :)


Jag i split.


Kommentarer
Postat av: Fredrika

Det är verklige jättekul att du skriver sånna här inlägg! :) dem kommer hjälpa jättemycket! :D

2011-01-13 @ 17:56:06
Postat av: josi

måste kunna heelstretch! ;O snälla hjälp mig

2011-01-13 @ 22:10:00
Postat av: Amanda

Hur lång tid tar det att lära sig scorpion, för jag ska vara topp i ett bygg och göra scorpion men jag kan inte.

2011-01-16 @ 16:33:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0