Stretch del III

Det var ett tag sen jag skrev mina stretchinlägg, men jag glömde ju för ryggen... Bättre sent än aldrig antar jag!

Scorpion
Scorpion kan dras på många olika sätt. Finast tycker jag är att man kickar upp den! Alltså kickar rakt bakåt och tar tag med händerna i foten/benet. Men det är ganska svårt, man måste vara hyfsat vig för det! Bäst är att fråga dina tränare hur de tycker man ska dra, så att alla toppar gör lika.
Jag brukar alltid använda mig av var knät eller skösnören ska peka när jag ska förklara hur ett trick ska se ut.
I scorpion ska knät vara bakåt, inte framåt. Viktigt, annars blir det en scale!

Två bra sätt att stretcha ryggen på är först - brygga. Helst med raka ben, för då känns det mer (ni märker om ni provar). Det andra är att sitta i spagat och luta sig bakåt.


Man kan använda ett stretchband eller hopprep för att stretcha ryggen.


Såhär kan man också stretcha, med hjälp från en annan person. Funkar även utan något slags band, men då är det lättare att personen som stretchar den andre står på andra sidan och trycker på.


Oftast kan man bara få upp benet till en viss punkt, sen tar det stopp eftersom de flestas ben är för långa för att man ska nå. Då kan man ta tag längre ner på foten eller i vristen för att stretcha den ytterligare när man övar på att dra. Och dra trick är jätteviktigt att göra hela hela tiden för att få dem bättre! Inte bara stretcha vanligt.


Mitt sista tips till att få en bättre scorpion är att stretcha axlarna. Det kommer göra det lättare att dra scorpion!

Scale
Ett av de tricken som är enklast att dra, eftersom man bara tar tag i vristen och drar uppåt. En bit kommer man alltid, hur ovig man än är. För att få en scale "perfekt" brukar jag säga att man ska poppa ut höften fast hålla kvar överkroppen. Jag försöker alltid förklara hur, men lyckas aldrig riktigt haha. Men typ trycka fram höften lite, så att knät pekar framåt och nästan så att skösnörena också gör det!


Här har ni några pretty looking scales. Nikkis till vänster är vad jag kallar perfekt! ;) MFC 2008!
Bild tagen från Facebook.


Här ser ni att om ni stretchar spagat på fel ben och lutar er bakåt så blir det en scale!

Arabesque
Enkelt trick att utföra, men svårt att utföra fint! Öva öva öva på att göra det och hålla kvar benet där uppe. Vet inte om jag har några andra tips... Tappa inte överkroppen!


Kommentarer
Postat av: Michaela

Jag ser ju rödhårig ut! Haha!

2011-10-23 @ 13:31:47
Postat av: matilda

Jätte roligt och intressant inlägg! :)

2011-10-23 @ 18:02:33
Postat av: Lotta

Tänkte bara säga att du har en jättefin ny profilbild :)

2011-10-23 @ 19:29:02
URL: http://magical.devote.se
Postat av: Ida

Michaela: Haha ja, ginger!



Matilda: Tack så mycket!



Lotta: Åh tack sötaste!

2011-10-24 @ 01:26:55
URL: http://youbetterwork.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0