Hopptips från Nicole!

Jag bad Nicole von Olnhauen göra ett inlägg med övningar för att få bättre hopp, eftersom många frågat efter det! Nicole har nog de bästa eller åtminstone bland de bästa hoppen i Sverige! Hon har en blogg där hon skriver mycket om träning, ni kan läsa HÄR.

1. Små cirklar med benet.
2. Små cirklar med båda ben.
 
3. Små rörelser upp och ner i det här läget (brukar köra såna innan varje gång jag hoppar för då känns dom mycket lättare).
4. "V sit-ups" superba för pike!
 
 
5. Denna tränar nedre magmusklerna. Tryck ryggen mot golvet och gör små rörelser med benen upp och ner utan att ta upp dom för högt så magen alltid är spänd. Brukar köra denna varannan dag för den är så bra för pike!
6. Explosivt upp i toe touch och snabbt ihop.
7. Skitbra övning för pike!!
 
Det är kanske inte de roligaste att träna på hopp i början, det är väl inte så kul att träna på någonting innan man fattar exakt hur man ska göra och kan känna sig duktig. Jag minns att jag tyckte hopp var det tråkigaste man kunde göra på träningarna innan jag började fatta vilka muskler jag behövde träna för att få bättre hopp. Man kommer snabbt över den här tråkiga fasen om man jobbar hårt! Det viktigaste är att hoppa MYCKET! Hoppa 40 hopp varje träning. Jag gör så att jag hoppar 10 hopp på rad. När man hoppar i programmet sen kommer man ju vara trött, man måste kunna hoppa bra även när man är trött :)
 
 
 
På studsmatta kan man slänga upp benen så högt så möjligt och känna efter hur det känns att inte spänna emot. Ramla kan man göra utan att göra illa sig som ni ser här ;) När man lärt sig rotera in höften så att benen kommer över 90 grader till marken så måste man göra en "dropp" med benen (att man drar benen bak, under så att man kan landa på fötterna igen). Jag har filmat från sidan så man kan se lite hur jag drar fötterna runt i en liten cirkel för att smälla ihop dom under min kropp när jag landar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0