Mängden träningstid

Mängden träningstid per vecka för lag har jag märkt varierar otroligt mycket. I min förening har de flesta lag minst en gång i veckan en tre timmarsträning. Mitt lag Tom Cats har till och med tre gånger i veckan tre timmar varje gång.
Det kan vara ganska svårt att anpassa hur mycket träningstid som blir lagom. För långa träningar och att ha de för ofta kan göra att det blir oeffektivt och folk tröttnar. Har man för korta och för sällan så kanske man inte hinner med allt. Det är en balansgång!

Cheer Extremes alla lag har endast en träning på två timmar i veckan. Ja, till och med Senior Elite! Precis innan Worlds brukar de lägga i växeln något och öka antalet träningar, men under resten av säsongen är det endast en gång i veckan. Alla medlemmar i Cheer Extreme blir också erbjudna att ha en timmes gymnastik varje vecka, vilket jag antar att de flesta utnyttjar. I USA kan man även betala för att ha privatträningar själv med en tränare.



Hur kan Senior Elite klara sig på så lite träningstid då?
För att komma in i Senior Elite krävs det att man kan en hel del. Otroligt många duktiga personer söker dit vilket betyder att de alltid har en stark grund i början av säsongen. De behöver inte jobba upp så mycket skills när det kommer till gymnastik och hopp, det har de flesta redan "klart" när de börjar där. Det de lägger ner tid på är att få ihop laget, särskilt gällandes stunt. Sedan så har de såklart mycket eget ansvar att träna hemma! Deras toppar blir uppmanade att stretcha varje dag! Courtney, Cheer Extremes ägare, går ju efter mottot "flexible flyers don't fall" ;)


Observera att hon kickar med sitt "fel" ben!

Hur många timmar i veckan tränar ditt lag?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men hur orkar de med programmet då? Det tar ju ett tag att få upp programkonditionen, fattar inte riktigt... Och skulle vara kul om du kunde lägga upp fiömer från senior fortsättning :D eller göra ett sånt inlägg som du gjorde efter något dm med massa filmer! Din blogg äger!!

2011-06-14 @ 14:37:09
Postat av: Ida

Anonym: De övar väl massa kondition hemma och ser till att vara vältränade :)

Jo, det kommer! Tack tack!

2011-06-14 @ 14:41:37
URL: http://youbetterwork.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det som vi har problem med i Sverige är att folk inte tränar själva. Vi måste ha flera fasta träningstider i veckan för att bli bättre. I USA tränar garanterat alla själva flera gånger i veckan, utan laget. Själv skulle jag föredra att ha 1-2 träningar med laget i veckan, som är max 2 timmar, och så kan man träna kondition, styrka och streching hemma istället.

2011-06-14 @ 14:44:11
Postat av: Ebru

Jag har 2 och en halvtimmes träning 2 gånger i veckan , jag tränar i ett minior tävlingslag , Raccoons! :)

2011-06-14 @ 15:05:03
URL: http://www.ebruanday.devote.se
Postat av: Klara

I Åmål finns inte tillräckligt med träningstider så seniorlaget har till hösten bara 3 timmar i veckan. Det är vårt största problem tillsammans med att det inte finns något 12x12 matta.

2011-06-14 @ 16:19:05
Postat av: Ida

Klara: Vad tråkigt! Får seniorerna ett träningsschema att göra hemma då?

Vi i USC har både tider och matta, men vi har väldigt begränsad användning av mattan... Om det fanns ett förråd i någon stor gympasal skulle vi kunna köpa in en egen matta till just cheerleading!

2011-06-14 @ 16:31:30
URL: http://youbetterwork.blogg.se/
Postat av: Mindy

Man kan inte ens jämföra USA's aktiva med oss i Sverige... Det är helt olika upplägg helt från början. Tror inte att folk "övar hemma" där borta, gymmet är alltid öppet och har olika tillfällen där man får öva på det som behövs. Jag vet att tränarna kan kräva vissa timmar av gympaträning och liknande, i Brandon sr black har jag för mig att dom måste gå på nåt gympatillfälle i veckan och topparna måste gå på toppstretchen. Så vissa har ju sånna deals oxå. Kanske därför standarden är sjukt mkt högre i USA för att dom får träna på "svagheter" med coaches....

2011-06-14 @ 16:51:39
URL: http://nationalchamps.blogg.se/
Postat av: Ida

Mindy: Nu tog jag Senior Elite som ett exempel, men som jag skrev är det lika för alla Cheer Extremes lag och alla är ju verkligen inte på sån hög nivå! I alla gym kan man inte komma och gå som man vill heller eftersom de har så himla många lag att hallen är full alla kvällar och helger (det skulle vara dagtid då).

Men du har rätt, folk får öva mer på det de behöver öva på! Har man pengar kan man ju ta privates var och varannan dag :)

2011-06-14 @ 17:05:02
URL: http://youbetterwork.blogg.se/
Postat av: Ida

Mitt inlägg var för att jämföra olika svenska lags antal timmar också, Eagles tränar ju mindre än Tom Cats ;)

2011-06-14 @ 17:10:03
URL: http://youbetterwork.blogg.se/
Postat av: - Asta (GC troops - Heroes)

Mitt lag tränar 2 gånger i veckan. Några veckor innan tävling kör vi dock 3 träningar i veckan :)

2011-06-14 @ 17:11:54
Postat av: Ida

Haninge cheer elite Thunders tränar 7,5 timmar i veckan :)måndag,onsdag,fredag,söndag

2011-06-14 @ 17:57:56
Postat av: Kim, coach cyclones

Cheer Elite Cyclones tränade under året 4,5 timmar/vecka, 3 tillfällen.

2011-06-14 @ 18:50:43
Postat av: Anonym

Jag vill träna 2 gånger i veckan, i typ två tre timmar! Tycker det blir bäst, men då måste man verkligen kötta dom timmarna, haha :D

2011-06-14 @ 19:11:10
Postat av: Ida

Kim: Funkar det bra med så korta träningar tycker du? :)

2011-06-14 @ 19:56:40
URL: http://youbetterwork.blogg.se/
Postat av: Madde

Skövde Duchess kör inför DM/RM 2h, 4 ggr i veckan, men nu när det inte är något på gång har vi 2h, 2 ggr i veckan och 1,5h en gång i veckan :)

2011-06-14 @ 20:42:58
URL: http://missduchess.devote
Postat av: Sofia - Foto, mode & personligt

Åh, vad grymt!

2011-06-14 @ 21:31:23
URL: http://smnmode.blogg.se/
Postat av: Hannah (Kings)

3 ggr i veckan, mellan 2-3 h varje gång ;)

2011-06-14 @ 21:59:24
Postat av: Anonym

Hvor mye av det du skriver på bloggen din, er hentet fra Fierceboard?

2011-06-14 @ 22:18:23
Postat av: Melissa

Jag tror på kvalitet före kvantitet, speciellt inom träning..

Sedan är det upp till varje coach att trolla ihop det perfekta receptet för sitt lags utveckling på den tid man har, hur lite tid man än har.

Det är där allt bottnar, tror jag!



:-)

2011-06-14 @ 22:21:32
URL: http://melzor.blogg.se/
Postat av: Mindy

Menade inte att du jämförde oss med USA, menade bara att det är sån sjuk skillnad i träning. Plus att jag tror att även dom största gymmen har olika classes just för att det är öppet från morgon till kväll och så väljer man ju när man har tid att komma och lära sig saker :)



med andra ord försöker jag väl säga att träningstider inte spelar nån roll med en bra grund, kvalité före kvantitet tycker jag! Effektiva träningar is the shit, Fabest har ju lyckats med kvartsträningar haha!

2011-06-14 @ 22:24:34
Postat av: Ida

Anonym: Nått inlägg här och där, blir helt klart inspirerad när jag sitter och läser där! Love Fierceboard!



Mindy: Haha ni är galna!

2011-06-14 @ 22:46:28
URL: http://youbetterwork.blogg.se/
Postat av: Anonym

hahahah sveriges cheerleaders är galna! man ska ta det lugnt som cheer extreme ;)

2011-06-15 @ 00:04:26
Postat av: Ida =)

Viqueens Spirit tränar 2 h, 3 ggr i veckan ;)

2011-06-15 @ 01:35:43
URL: http://idamarias.blogspot.com
Postat av: Anonym

jag tror det största problemet i Sverige är alla kassa tränare. Där har dom grymma tränare med kvalite så dom behöver inte mera tid än sådär medans i sverige kan ett lag träna hur mycket som helst men ändå inte gå framåt tack vare dåliga tränare. finns gott om exempel, dom enda bra tränarna är dom tränarna som har goda kontakter med amerikanska lag, tycker att melissas kommentar var ett gott exempel på det... det märks att hon vet hur man tränar ett lag och det ser vi inte minst på merit listan.



synd att vi i småstäder verkliegn inte har kunskaper så det räcker. I stockholm verkar alla tränare bra, inte minst power cheer och HCE's tränare.

2011-06-15 @ 15:40:25
Postat av: Emma

Cheer Future tränar 1,5-2 timmar per träning 2-3 gånger i veckan lite beroende på lag och tid på säsongen.

Vi tror på effektiva träningar där de aktiva är pigga och kan ta nytta av träningen istället för att köra långa pass. Inte ens under koreografi veckorna kör vi på långpass, max 3-4 timmar men då med en paus i mitten.



kvalitet för kvantitet

2011-06-16 @ 01:00:05
Postat av: Anonym

Mitt lag tränar 4 gånger i veckan, och våra tränare är super duktiga!

Jag tror att det är bra för laget att träffa såpass ofta så att man får en bra lag känsla och verkligen lär känna varandra. Att gå till träningen för mig är ett sätt att släppa allt utanför och bara kunna fokusera på mitt lag och träningen, det tror jag är svårare att göra om man tränar själv hemma.

2011-06-16 @ 23:07:14
Postat av: Emelie

alla träningar verkar utgå efter tränarens humör ;)så tycker jag! tråkigt, men sant.

2011-06-17 @ 15:07:16
Postat av: Lello (Dynamite Dreams)

Vi tränar 7,5 timmar i veckan (2,5 Måndahar, 3 Lördagar) Och vi är Minior Nybörjare (Tävling). Så det är ändå rätt så mycket 7,5 timmar i veckan för ett Nybörjar lag. Men vi utvecklas sjuuukt mycket (tack vare våra bästa tränare<3). Fast jag skulle ändå vilja träna mer :P <3<3

2011-06-17 @ 20:43:16
Postat av: Ida

Lello: Det är väl ändå 5,5 h? Hehe

2011-06-17 @ 23:41:29
URL: http://youbetterwork.blogg.se/
Postat av: Anonym

Haha btw såklart hon kickar med "fel ben" dom kickdubblar ju åt det hållet...

2011-06-18 @ 16:04:15
Postat av: Ida

Anonym: Japp men det är det ben hon inte brukar dra på. Alltså är hon megavig på båda :)

2011-06-18 @ 16:12:27
URL: http://youbetterwork.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Jag tränar 2 gånger i veckan / 2 timmar varje gång :)

2011-06-20 @ 12:50:50
URL: http://corneliagustavsson.blogg.se/
Postat av: Lello:

OJJ HEHEH. Råkade skriva fel :PP

2011-06-20 @ 17:48:33
Postat av: Devils

Vi tränade 3 timmar 3 gånger i veckan men med fruktpaus på typ 12 min i mitten ;) så 9 timmar /vecka. Det är kul ju ! :D

2011-06-25 @ 12:24:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0