Intervju med Ida från Viqueens

Ida är en av Norgers mest erfarna cheerleaders. Vad har hon inte gjort, kan man nästan undra. I bagaget har hon åtaliga "national champion" och "european champion"-titlar i och inte minst silver i IASF Worlds (klubb-VM). Hon har även tävlat med Team Norway's coed-lag på VM 2011 och varit instruktör på cheer campet som var i Oslo i våras. Deeessutom är hon tränare för juniorlaget Amazing! Eftersom Ida har lite svenskt ursprung så har hon svarat på alla frågor på svenska, så det ska bli lättare för er att läsa ;)

Den 18 oktober kommer en tv-serie på norska TV2's hemsida att börja visas som heter "Cheer Heiagjengen". Den handlar om Viqueens coed-lag Force och hur deras väg mot NM 2011 var. Ida var då en del av Force.


Ida längst ut till höger.

Hur kom det sig att du började på cheerleading?
Jag höll på med voltige (gymnastik på hästar) och min tränare träffade Didrik (tidigare aktiv i Viqueens, numera NRC Tigers) på en gymnastikträning och lurade honom att komma och prova på voltige, för vi behövde lite "starka" killar (och en cheerkille vore ju perfect). Så vi pratade lite, han och jag, och då sa han att "nu har jag provat på din sport, nu får du prova min". Challenge accepted, och sen dess var jag fast vid cheer. Min voltigetränare blev nog ganska sur ;);)

Vilka klasser har du tagit NM respektive EM-guld i?
NM-guld
Coed Cheer - 2007, 2008, 2011
All Girl Cheer - 2009, 2010, 2011
Partner Stunt - 2011

EM-guld
All Girl Cheer - 2010, 2011
All Girl Group Stunt - 2010

Du har gjort så mycket - finns det något du känner att du har kvar att göra?

Hmm.. Jag har aldrig tävlat i coed group stunt, så det vore ju kul :):) Sen har jag tränat på skruv i evigheter, så det ska jag klara innan jag ger mig :):) Och då menar jag både i basket och running tumbling!! Och såååå klart, vinna WORLDS med mina queens :):)



Vilka klasser kommer du tävla i den här säsongen?

Den här säsongen kommer jag tävla i partner stunt med Lars, all girl group stunt och med Spirit :):) Sen tror jag att jag kommer ansöka Team Norway all girl också (tävlade i coed förra året).



Vilket lag coachar du?
Jag coachar Viqueens Amazing. Vårt tredje juniorlag (skillsmässigt). De brukar vara ett coed-lag, men inga killar med i år...

Vilket är ditt favoritlag i USA och vem är din favorit-"cheerlebrity"?
Jag älskar Stingray Allstars :):) Vi har ju varit hos dom flera år i rad. Hejar lite extra på Orange och Smoke.:) Min favorit cheerlebrity är utan tvekan Mija Schrey (Funky Team Gorillaz)! ♥


Toppar från vänster: Kristin (Viqueens), Maddie (Cheer Extreme), Mija (Funky Team), Nita (Funky Team) och Ida (Viqueens)

Tre stretchtips?

Hmm.. Jag är ju inte vigast men, ja typ, stretcha lite varje träning (själv börjar jag ju bli gammal, så superviktigt för mig!!) och andas djupt. Håll INTE andan. Och.. Ha tålamod! :):)

Hur mycket tid lägger du ner på cheerleading varje vecka?
Jag tränar varje dag. Partner måndag, Spirit och group stunt tisdag, har Amazing på onsdagar + partner efter det, Spirit torsdag och fredag. Sen partner antingen lördag eller söndag, och i bland har vi ju lite extra med Spirit/Force på helgen när det börjar närma sig tävling ;);) Yes, I have no life :):)



Hur ofta tränar ni med Spirit och hur lägger ni upp träningarna?
Spirit tränar i två timmar, tisdag, torsdag och fredag. Vad vi gör då, det bestämmer Jeanette :P:P Men vi kör mycket styrka, core, lår, armar osv. dom sista 20 min. varje träning, och speciellt i början av säsongen. Ofta har vi aeorobic som uppvämining. På fredagar tränar vi också bara 2 timmar (18-20), men vi springer runt en sjö i skogen som uppvärming först, det tar ungefär 20 min (ca 4 km), så man möts alltid vid 17/17.30. Fredagar går mycket åt gymnastik, för då tränar vi på "springfloor". Men vi passar också på at göra svåra pyramider/baskets, för vi har träning samtidigt som Force, så vi kan spotta varandra ;);)



Om ni vill ställa några frågor till Ida kan ni göra det i det här inlägget, så kommer alla svar komma upp i ett nytt inlägg. Ni kan fråga vad som helst - något personligt till henne, träningstips osv osv. Fråga på!

Bilder: TV2 och från Idas Facebook

Kommentarer
Postat av: skea

Hur gammal är hon :)

2011-10-13 @ 21:09:28
URL: http://miniskea.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har hon något tips som tränare? :)

2011-10-13 @ 21:21:31
Postat av: Klara

Bra intervju!

2011-10-13 @ 22:15:38
URL: http://adcallstars.tumblr.com
Postat av: Anonym

Hur lång är hon :)

2011-10-13 @ 23:20:51
Postat av: ida

HUR FICK HON SÅDÄR BRA TOETOUCH?! TIPS TACK

2011-10-15 @ 10:28:25
Postat av: Anonym

Hur delar man upp klasserna i Norge? :)

2011-10-23 @ 15:50:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0