Marknadsundersökning / tävling

Jag har ganska nyligen startat ett UF-företag med foto, som projektarbete i skolan. UF betyder Ung Företagsamhet och hjälper ungdomar att starta, driva och avveckla ett företag. Som en del i affärsplanen jag skriver så ska man göra en marknadsundersökning där man undersöker om kunderna först och främst är intresserad av ens företag och för det andra vad de är villiga att betala för varan. Jag tror inte det skulle hjälpa så mycket att göra denna undersökning i t.ex. min skola - men jag har ju er läsare!

Svara på de här två frågorna under så har ni chans att vinna ett nummer av Inside European Cheereleading Magazine eller en rosett. Det spelar ingen roll om ni skriver i namn eller inte, men för att ha chans att vinna måste ni skriva med mailadress i fältet för det. "Tävlingen" håller på fram tills imorgon (onsdag) klockan 22:00. Jag gör så att kommentarerna är hemliga så länge tävlingen håller på. De kommer inte heller visas efter att tävlingen är avslutad.

Att ni svarar skulle hjälpa mig hur mycket som helst!

1. Skulle du vara intresserad av att köpa en eller flera bilder när du utövar cheerleading?

2. Skulle du helst vilja köpa det i digital form eller utskriven?

3. Vad skulle du vara villig att betala för en bild?
Och för fem bilder?


P.S. Mer information om företaget kommer så fort saker och ting börjar bli klara!

Kommentarer
Postat av: Neda

1. Ja, jag skulle vara intresserad av att köpa bilder eftersom det är minnen som man kommer bära med sig livet ut. Det är roligt och inspirerande :)



2.Jag skulle nog vilja ha både och. Men varför utskrivet känns lockade är för att man skulle då kunna rama in korten i någon tavla eller ha det i något fotoalbum. Sen är digitalt bra också.



3.Hm, svår fråga. Men det beror på. Det kanske inte är så lockande att betala stora summor för endast en bild. I så fall skulle det vara bra med kanske paketpris? Typ ex. 10 bilder för 300 kr. Eller 5 bilder för 100 kr. Ungefär något sådant. Men annars om man bara vill ha en bild så kan det ju kanske vara 50 kr?

2010-11-16 @ 20:29:46
Postat av: Sigrid



1. Skulle du vara intresserad av att köpa en eller flera bilder när du utövar cheerleading?



Beror på om de är bra och vad de kostar, men om det är bra bilder till ett bra pris, så ja såklart :)



2. Skulle du helst vilja köpa det i digital form eller utskriven?



Båda, men helst digital.



3. Vad skulle du vara villig att betala för en bild?



Inte så mycket, för man blir liksom avtänd om det blir för mycket, även om det låter snålt. Man tänker liksom då att "äsch jag överlever utan bilderna" Så typ.. 5:- kr/stk



Hoppas det var till hjälp :)

2010-11-16 @ 20:31:06
URL: http://sigriddellborg.blogg.se/
Postat av: elin

1.

Ja det skulle jag! Finns för lite cheerleadingfotografer i sverige och du är väldigt bra på att fånga de bästa ögonblicken i exempelvis ett program. Tror att det är väldigt många fler än jag skulle vara intresserade!



2. Utskriven. Skulle vara sjukt coolt att hänga upp en bild på sig själv/sitt lag i en volt eller stunt eller något -på väggen!



3. Beror på hur stor den är och hur bra kvalitét det är. Skulle kanske betala 100/200 kr för ett A4 med riktigt bra kvalitét. :)

2010-11-16 @ 20:35:46
URL: http://elinst.blogg.se/
Postat av: Anonym

1. Ja! 2.Båda, annars utskriven. 3. Hm, svår! 40/st

2010-11-16 @ 20:52:04
Postat av: Emma

1. Ja, om de är bra kvalitet och inte suddiga.

2. Jag hade helst köpt i digital form för alla fotoföretag som finns idag ger bilderna utskrivna och om man sedan vill lägga in de i datorn så kan det vara svårt om man inte har en scanner, men bilderna blir inte alltid lika bra för det.

3. För en bild skulle jag betala ca 50kr och för fem bilder ca 200kr. Det borde ju nämligen vara ett paketpris. Sen är jag en fattig student också...



Jag hoppas det går bra med UF-företaget, jag håller själv på med ett!

2010-11-16 @ 20:54:47
Postat av: Amanda

1. Jag skulle absolut vara intresserad, det är jätte kul att se bilder från tävlingar. Så man kan kolla på dom några veckor/månader/år efter tävlingen och minnas hur kul det var!:)

2. Jag hade nog föredragit att köpa dom utskrivna, det känns som man glömmer bort en bild på datorn. Efter några år kanske datorn går sönder eller man köper en ny. Då försvinner bilderna. Har man däremot utskrivna bilder sparar man dom nog hela livet. Kolla bara på gamlingar, dom har ju massa kort sen dom var små.

3. Det beror på hur pass bra kvalité bilderna skulle ha och i vilken storlek dom skulle vara i. Jag tycker bilder du skickar till en över nätet ska vara billigare än dom utskrivna. Skulle kunna tänka mig att betala 50-70 kronor för en bild (utskriven) och 150 kronor för fem stycken. (utskrivna)

Vore jätte roligt att få vinna en rosett, dom är super snygga! Kram

2010-11-16 @ 20:56:30
Postat av: carolina

1. Ja absolut

2. Utskriven

3. 1 bild kanske 15 kr och 5 bilder 40 kr



Om jag vann så skulle jag gärna vilja ha en fin rosett, för jag äger endast 1 :)

2010-11-16 @ 20:59:10
URL: http://gorgeousbutterfly.blogg.se/
Postat av: Anonym

1. Ja klart jag skulle vilja! du tar dom bästa cheer bilderna :)

2.det spelar ingen roll

3. ja det skulle jag :D

2010-11-16 @ 21:02:47
Postat av: malin

1.Ja, jag skulle vara intresserad. Det är roligt att det finns bilder som är i så fin kvalitet och färg, man måste ju nästan ha en systemkamera för att få sånna bilder. och det är inte många som har de.

2. Jag tror jag skulle vilja köpa bilden i digital form eftersom man då kan bestämma själv hur stor man vill att den ska vara, framkalla själv eller lägga upp på någon hemsida eller likande



3. Jag skulle betala runt 40kr,för en, och kanske tre för 99kr Ett bra erbjudande. Fem vet jag inte vilket pris, kanske också ett erbjudande, 5 för 150?

Nu har jag ingen koll på vad sånt brukar kosta men tror jag tycker de är ett bra pris för både säljare och köpare.



Hoppas undersökningen går bra! hade UF själv förra året och vet hur svårt de är att få ihop en riktigt bra marknadsundersökning. :)

2010-11-16 @ 21:15:29
Postat av: johanna

1. absolut

2.båda

3. typ 20 för digital, 50 för utskrivet, typ 80 för 5 digitala, 200 för 5 utskrivna

2010-11-16 @ 21:24:53
Postat av: Julia

1. Skulle du vara intresserad av att köpa en eller flera bilder när du utövar cheerleading?

Jättegärna!



2. Skulle du helst vilja köpa det i digital form eller utskriven?

Utskrivna bilder, de finns kvar längre och blir som ett minne för livet :)



3. Vad skulle du vara villig att betala för en bild? Och för fem bilder?

Beror ju helt på kvaliteten men ca 90 kr för en och 300 för fem.

2010-11-16 @ 21:32:00
Postat av: Anonym

1. jag skulle verkligen vilja kunna köpa bilder av dej ! :D

2. Jag skulle vilja ha bilden utskriven.

3. För en bild skulle jag kunna tänka mig att betala ca 50 kronor och för fem bilder kanske 150-200 kronor :D

2010-11-16 @ 21:51:09
Postat av: Linnéa

1. ja

2. digital

3. dina 100 spänn tycker jag är helt okej om en förening köper in, om en privatperson skall köpa kan du nog gå ner lite i pris tycker jag. skall man kolla på konkurrensen så är det ganska lätt att anställa en proffsfotograf och få massa bilder på sitt lag/förening för mindre än 100 kronor/bild.

dock kan du ju tex. inte jämföra dig med cheerleaersofsweden. som har PINSAMMA bilder, och hennes kostar typ 20 spänn styck har jag för mig, så över det kan du gå, men sen borde du också tänka att tar du för högt pris kommer personer som har systemkameror, vilket är ganska många, också börja fota tävlingar, och sedan konkurrera med ditt pris, eller ge iväg gratis. Det är det som är så jobbigt med att ha eget företag ;) skall jag säga siffror jag skulle tycka: 50 spänn per bild som privatperson, 100 som förening (då får man använda på hemsidan) för fem bilder eller fler: 200 spänn privat och 450 som förening. men jag tror på dig! lycka till :)

2010-11-16 @ 22:03:51
URL: http://thefatcheerleader.wordpress.com
Postat av: Anonym

2010-11-16 @ 22:39:41
Postat av: Amanda

1. Ja! 2. Jag skulle köpt de i digital form. 3. För en bild skulle det nog vara runt kanske 30 kronor och för fem skulle det vara runt 200!.

2010-11-16 @ 22:44:50
Postat av: dani

1. Ja , absolut!

2. Utskriven form.

3. För en bild från 80-150 kr (av bra kvalitet och utskriven som en stor bild som man kan rama in eller så). För fem bilder 300-500 kr.

2010-11-16 @ 23:04:17
Postat av: My

1. Ja!



2. Digital form!



3. För en bild.. det är svårt. Om den är riktigt, riktigt bra 50 kr. Men jag tror aldrig att jag skulle vilja köpa 1-5 bilder. Utan i så fall ett paketpris för alla bilder på laget du tar. Sedan att man får dem i digitalform. Då hade jag kunnat betala några hundra om jag visste att kvaliteten var perfekt :) Men då hade jag velat ha dem ostämplade så att jag kan lägga upp dem på hemsidan utan att det ska vara någon stämpel eller länkning. Om det ska vara vattenstämpel osv så sjunker priset nämnvärt!

2010-11-16 @ 23:43:59
Postat av: Ellika

1 Ja!

2 Utskrivet, så man kan rama in det hehe

3 Beror väl bland annat på storlek och hur bra den är, men runt 150kr om bilden är ca 25x40 cm och kanske 450kr för 5st.

2010-11-17 @ 00:08:34
Postat av: Carin H

Nu tänker vi oss att jag fortfarande är aktiv, OK? =)



1. Ja, definitivt

2. Digital form

3. Runt 50 kr för en bild, och kanske ett paketpris på 200 om man köper fem?



Mina svar förutsätter att jag även skulle få rätten att använda bilderna.

2010-11-17 @ 07:26:23
URL: http://www.carinh.se
Postat av: alva

1, Ja det skulle jag.

2.jag skulle köpa digital så man kan andvända den online.



3.det beror på... en utskriven med en speciell storlek skulle jag tex betala ca 100-150. om den va stor. en liten vet jag inte riktigt....

2010-11-17 @ 07:50:47
Postat av: Frida

1. Jag skulle helt klart vara intresserad.



2. Helst i båda, annars digital form.



3. 50 kr för en bild kanske, 200 för 5.

2010-11-17 @ 09:30:02
Postat av: JESSSSIIICAAA - STYLESTRUCK

1. Skulle du vara intresserad av att köpa en eller flera bilder när du utövar cheerleading? Ja, det skulle jag nog.



2. Skulle du helst vilja köpa det i digital form eller utskriven? Helst båda!



3. Vad skulle du vara villig att betala för en bild? Och för fem bilder? 10 för en och kanske runt 30 för 5..

2010-11-17 @ 10:51:37
URL: http://jesi.blogg.se/
Postat av: Sara

1. Ja, om det är bra bilder, både på mig själv och hela laget



2. Både och.



3. 1 st: digitalt 20kr utskrivet 50kr

5 st: digitalt 100kr utskrivet 200kr

2010-11-17 @ 13:12:17
Postat av: Anonym



1. Skulle du vara intresserad av att köpa en eller flera bilder när du utövar cheerleading?

Ja, det är jätte underbara bilder du tar, för dem förmedlar verkligen den glädjen man har på mattan och varje tävling är så rolig att man vill ha ett minne av den!



2. Skulle du helst vilja köpa det i digital form eller utskriven?



Utskriven för att då kan man ha den på sin vägg, på en byrå inramad eller vid sin "cheer hylla" (ifall man har en sådan)



3. Vad skulle du vara villig att betala för en bild? Och för fem bilder? beror på hur stor. men för en A4 bild 40 kr. och för 5 st sådana 160 kr, alltså att man får en på köpet.



2010-11-17 @ 13:49:24
Postat av: Anonym

1. Ja, det skulle jag.



2. helst utskriven, till tavlor :)



3. 1 bild, upp till 80, 5 300. tycker det ska löna sig att köpa flera bilder :)

2010-11-17 @ 15:26:29
Postat av: Aleks

1. Ja det skulle jag, för jag tycker det är kul med bilder, de finns så många minnen när man ser en bild! :D

2.Jag skulle vilja köpa det i båda men helst i digital form

3.För en bild i digital form skulle jag kunna tänka mig att betala 30-40 kr och för en "färdig utskriven" bild skulle jag kunna tänka mig betala 100 kr. För fem bilder i digital form 150 kr och 5 i utskriven form 500 kr (det beror på storleken på bilderna)



Tack för en grymt bra cheerblogg! Kram :D

2010-11-17 @ 15:46:49
Postat av: Sara

1, flera!

2,både och.

3,10-30 för en, 60-70 för fem.

2010-11-17 @ 19:59:53
URL: http://thisisdifferent.blogg.se/
Postat av: Emelie

1. Ja, en skulle alltid vara roligt att ha. :)

2. För mig spelar det ingen roll, har fotoskrivare hemma så i så fall är det bara skriva ut den. ;)

3. Asså, det bror ju lite på bildens "fokus", men om vi säger bilden över som jag tycker är skitsnygg så kanske 50-65 kr. 5 bilder mellan 190-210 kr :)

2010-11-17 @ 20:28:42
URL: http://emeliesdagar.blogg.se/
Postat av: Elin

1. Jag skulle vara intresserad att köpa någon/några bilder ja!.

2. Både och tror jag men viktigast är nog digitalt.

3. För en bild 30 kr(?) tror tyvärr inte mer en så. 5 för 100 kr

2010-11-17 @ 21:01:56
Postat av: Idun

Hej!



1.Efter som cheerleading är den bästa sporten så vill man gärna ha flera bilder,än bara en bild!!



2.Både och men utskriven är alltid roligt,för då kan man skrivaut många.



3.För en bild skulle jag nog betala 75-80 kr och för fem bilder skulle jag nog betala 250-300 kr.



:D

2010-11-17 @ 21:15:30
Postat av: Matilda

1. Ja

2. Både och

3. En bild 5-10kr fem bilder 20-25kr

2010-11-17 @ 21:29:18
Postat av: Therese

1. Ja

2. Digitalt

3. Vet inte riktigt. Inte för dyrt eftersom många brukar fota gratis och dom bilderna brukar duga för mig. Minns inte vad cheerleaders of sweden tog, men jag har för mig att jag tyckte det var för dyrt.

2010-11-17 @ 21:35:35
Postat av: Jenny

1. Skulle du vara intresserad av att köpa en eller flera bilder när du utövar cheerleading?



Ja, extremt! Vore väldigt kul att ha fler bilder på en själv från tävlingar:)



2. Skulle du helst vilja köpa det i digital form eller utskriven?



Möjlighet till båda borde finnas, men själv hade jag nog velat ha digitalform för då kan man posta påp fb osv!



3. Vad skulle du vara villig att betala för en bild? Och för fem bilder?



Kanske 20 kr för en bild?

2010-11-18 @ 16:13:34
Postat av: Anonym

skulle sjukt gärna köpa ! både digitalt och utskrivet och skulle vilja se före jag betalar 20-50 kronor tror jag

2010-11-23 @ 16:30:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0