Tull och moms

Jag tränar ett miniorlag, och som vanligt på hösten är det dags för skobeställning. Det är inte alltid bara skor man vill beställa från USA, kanske shorts, sporttoppar, dräkter eller vad som helst. Jag tänkte uppdatera här om hur skobeställningen går och hur mycket det kostar sen i slutändan!

Har precis kollat upp fakta om frakt, tull, moms och allt sådant, som jag tänkte börja med att dela med mig av. Hoppas ni har användning för det om ni ska beställa från USA :)

Skicka som gåva
Många har gett mig tipset att be företaget man beställer ifrån att skriva det som en gåva. Ni kanske också har hört att det är bra? Men helt undan tull och moms blir man inte.

• "Gåvan" får inte överstiga 500 kr om det ska vara avgiftsfritt. Om ni beställer flera par skor, det som jag håller på att kolla upp inför nu, så gäller det 500 kr/person. För att det ska vara per person så måste det klart framgå vem som är mottagaren till varje sak. Detta är förmodligen ganska svårt om man beställer från ett företag. Om man känner någon i USA som kan skicka sakerna till en så funkar dock detta!

• Om "gåvan" överstiger gränsen eller inte uppfyller alla krav för att bli avgiftsfri så tas det ut en schablontull och moms. Kravet för att schablontullsatsen ska användas är att det totala värdet är under 7000 kr. För att räkna ut vad fraktkostnaden blir här så kan ni börja med att räkna ut schablontullen som ligger på 2,5 procent. Därefter räknar ni ut momsen som ligger på 25 procent.

Ex: Jag beställer skor för 5000 kr. Paketet är märkt som gåva men inte specifierat till varje person. Jag vill räkna ut vad tull och moms blir.
Schablontull - 5000 x 0,025 = 125 kr
Moms - 5125 x 0,25 = 1281,25 kr
Totalt = 1406,25 kr

Beställa och köpa varor
Här blir tullsatsen lite mer krånglig. Den ligger på mellan 0-20 procent, det är olika för olika saker. För nästan alla varor är momsen 25 procent.

• När paketet kommer till Sverige så kontaks du av företaget som fraktat varan till Sverige. Numera används USPS väldigt ofta. De leverar snabbt men är ganska dyra. Kolla upp frakten från företaget du beställer ifrån innan!! I alla fall, när sakerna har kommit så gör företaget (ex USPS) en tulldeklaration till dig. När du hämtar ut paketet betalar du tull och moms till de. Ibland kan man även behöva betala administration- och expeditionsavgifter. För att vara säker på om du behöver det eller inte så kan du kontakta företaget som kommer skicka det du beställer.

Tullsatsen på olika varor
(jag tar bara upp saker som ni kan tänkas beställa, se resten på tullverket.se)
Kläder - 12 % tull, 25 % moms
Skor - 7-17 % tull, 25 % moms

HÄR kan ni själva räkna ut vad tull och moms blir.

Kommentarer
Postat av: Nicole

Ååh jätte bra att du skriver sånt här!! :D

2010-10-18 @ 16:58:23
URL: http://nicolepippi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0