Intervju med Ellen

Kings, Malmö Allstar Cheer's junior fortsättningslag, kom in och chockade oss alla på DM södra 2011. Att de skulle komma och ta hem MVP var det nog inte många som hade förväntat sig. Men det var precis vad de gjorde! På RM blev det "bara" en fjärdeplats, i nog den tuffaste klassen av alla i år.

Jag har tagit mig ett litet snack med Ellen Holst, Kings huvudtränare!


RM 2011

När började du på cheerleading? Vad fick dig att börja?
Jag började 2006 och var aktiv fram till 2010. Jag såg en dokumentär på tv om amerikanska cheerleaders och bestämde mig direkt för att kolla om det var möjligt att börja på det här i Malmö.

Hur länge har du varit tränare? Vad kommer du coacha nästa säsong?

Jag började coacha miniorer 2008 och sen har jag tränat Kings två säsonger!

För säsongen 2011-2012 har jag och en annan tjej startat ett GS all-girl SR och sen ska jag såklart fortsätta träna Kings!



La du och din tränarkollega upp träningen annorlunda inför säsongen 2010-2011, eller varför tror du ni nådde mer framgång just i år?
En stor skillnad var nog att vi blev bättre på att förstå hur man ska koreografera ett fortsättningslag för att få så mycket poäng som möjligt och för att helheten ska bli bra, eftersom klassen bara funnits två säsonger är det nu man börjar inse vilka pyramider och stunt som funkar bäst. Sen satsade vi otroligt mycket på att skapa en bra känsla i laget, mottot för mig är att inställning leder till framgång så det har vi jobbat jättemycket med.
Vi bestämde oss för att ta oss till toppen och har man viljan har man redan kommit halvvägs.

Vad tycker du är Kings styrka som lag?

Utförandemässigt är deras styrka att dom är så tighta och cleana! Sen har dom allihopa en otrolig vilja och självförtroende. Dom ger inte upp utan pushar varandra tills att sitter perfekt och jobbar som ett lag mot alla mål.



Favoritdel att koreografera?
Hm.. Jag tycker det är roligt att få allt att se bra ut tillsammans, få flyt mellan alla delar. Men allra bäst tycker jag nog om att komma på riktigt bra stunt!

Var hämtar du inspiration ifrån gällande cheerleading?

Allt möjligt! Men jag gillar att kolla på gamla program från flera år tillbaka och snappa upp bra grejer och göra om. En speciell låt kan också göra att man kommer på dansrörelser eller gymnastik. En stor inspirationskälla är såklart mina tjejer, det blir inte roligt att coacha eller koreografera utan dom!


Kommentarer
Postat av: My

Riktigt bra intervju, mer sådant här :D

2011-08-23 @ 19:48:58
Postat av: Ebru

hihi jättebra intervju! :)

2011-08-23 @ 21:38:46
URL: http://www.ebruanday.devote.se
Postat av: Anonym

är det inte lite taskigt att skriva ut huvudtränare, när detäven är josse som tränar kings?

2011-08-23 @ 21:47:31
Postat av: Anonym

Det stämemer att Ellen och josse coachar tillsammans, det är väl bara skrivet så.

2011-08-23 @ 21:58:40
Postat av: Nicole

Ååh jag älskar Kings!

2011-08-23 @ 22:23:04
URL: http://nikkaan.blogg.se/
Postat av: Victoria, KINGS

bästa tränarna, bästa laget. och jättefina bilder som vanligt!

2011-08-23 @ 22:48:27
Postat av: Ida

Anonym: Men då är väl båda huvudtränare? Jag skrev ju att hon har en tränarkollega också.

2011-08-23 @ 23:22:49
URL: http://youbetterwork.blogg.se/
Postat av: Anonym

Precis!!

2011-08-24 @ 09:43:57
Postat av: Sofia, KINGS

jättefina bilder! :D

2011-08-24 @ 20:35:42
Postat av: Anonym

tips som tränare? :)

känner du att du kunde gjort något ''bättre'' för de laget du träna i?

vad tyckte du om alla lags eller de flesta (typ topp 3) utveckling mellan DM o SM/RM??

2011-08-25 @ 17:16:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0