Frågor & Svar

Kommer du att fortsätta vara tränare trots att du bytt förening? :)
Nej, i år kommer jag bara vara aktiv. Saknar redan mina tjejer!!



Vad tycker du är roligast i cheerleading?!?! :-D
Gemenskapen och att det är som en liten bubbla, cheer-världen alltså, som man kan fly in i. Haha.

Hur länge har du gått på Cheerleading?

I sju år.

Favoritdel i programmet?
Dansen, då kan man ge den sista lilla energin man har kvar och bara njuta för då är allt gjort!

Det svåraste du har gjort (Bygg, Gymnastik)?
I bygg är det svårt att avgöra, eftersom det finns så många olika typer av bygg. Men ticktocks, 360, volttossar. I gymnastik är det väl handvolt, alltså som jag klarat själv. Tvek om jag kan längre dock, haha. Övar nu på flickis med pass.

Bästa cheer minnet?
Åh jag vet inte, det är alldeles för svårt.

Vad ska du göra nästa år? För du tog väl studenten i våras..?

Det stämmer bra! Jag ska börja läsa medie- och kommunikationsvetenskap på Uppsala Universitet. Och så ska jag starta ett eget företag med rosetter (mer om det senare!). Och såklart inte att förglömma att jag pendlar till Haninge tre gånger i veckan för att gå i Eagles!

Har du några framtidsdrömmar inom cheerleading?

Jag har velat åka till VM i sisådär fyra år, så nu ska jag äntligen få göra det i vår!!

Om jag har förstått rätt ska du läsa Medie- och kommunikationsvetenskap, har detta val något med bloggen att göra? Tex ett intresse för medie och kommunikation i allmänhet, som växt fram under tiden du bloggat? :)
Det stämmer! Både ja och nej. Tänkte inte på det när jag valde den kursen, men det är såklart att mitt intresse för medie och kommunikation hör ihop med att jag bloggar! Tror det kan hjälpa mig med bloggen absolut!

Roligaste stuntet? :D
Ticktocks och baskets.



Vilket är ditt favvo lag, förutom tomcats och eagles förstås :) vad gör det laget så speciellt?

USA
World Cup Shooting Stars - De har sin helt egna stil som präglar programmen och musiken år efter år. Älskar att de håller sig till det! Och de är duktiga "performers" (vet inte hur jag ska översätta det ordet bra).
California Allstars Lady Bullets - De är väldigt underhållande att titta på. Deras koreografi är himlans bra och hela laget har en härligt energi!

Sverige

Jag har olika favoriter från år till år, men två lag jag gillat de senaste åren är:
Dynamite Diamonds - Blir alltid imponerad av dem varje år. De lyckas alltid hålla sig på toppen och många aktiva verkar blomstra ut när dem väl går där!
Power Cheer Stingrays/Allstars/Falcons - De har haft lite olika namn, men hur som - Powers senior nybörjar/fortsättningslag. Alltid grymmaste koreografin och alltid så cleana och klock! Under alla år!

Varför tror du att cheerleading gick från en manlig till en kvinnlig sport?

Under andra världskriget höll få män på med idrott eftersom de var tvungen att vara med i kriget. Många kvinnor började då på cheerleading eftersom det inte fanns någon annan idrott de fick hålla på med på college. Och efter andra världskriget började cheerleading utvecklas till vad det är idag :)

Hur många rosetter gör du per år????

I år tippar jag på... 700? Hittills. Borde börja räkna, hehe.

Ungefär hur många killar är det som är cheerleaders just nu?

Vet inte nu när den nya säsongen drar igång, men förra säsongen var det väl cirkus 30 som tävlade i Sverige.

Är Maddie Gardner gift, det står så på hennes facebook senast jag kolla?

Haha, nej. Hon har väl det på skoj, så som många har på Facebook :)

Vilka är dina favorit parstuntpar?
Jag har jättedålig koll på partner stunt!

Vem/vilka är dina favorit cheerleaders i cheerextreme?
Maddie Gardner! Och så diggar jag tränaren/ägaren Courtneys "filosofi"!

Hur mycket tid tar det att göra en rosett? :)

Det tar väl ungefär en 20-30 min att göra en. Kanske mer. Men om jag gör en hel laguppsättning går det snabbare eftersom jag kan använda tiden mer effektivt.

Bästa cheerleadern i Sverige?
Mikaela Riutta och Ida Knudsen går inte av för hackor... Bäst all-around tycker jag nog Lisa Nelsson! Hon har tävlat både individuellt och group stunt + som topp och som bas i både all female och coed osv osv! ;)

Bästa laget i sverige?
Eagles! ;)

Äre sant att du är smygginger? :o

Haha, helt sant! Önskar att jag vore riktigt ginger!

Hur länge har du gått på cheerleading och hur länge har du varit tränare?
Jag har gått på cheerleading i sju år och varit tränare i tre.

Hur gammal var du när du började med cheerleading??
Jag var 12 år.

Favoritlaget i usa?

World Cup Shooting Stars och California Allstars Lady Bullets.



Favoritlaget i sverige?
Eagles. Och så kommer USC's lag alltid ligga mig lite extra varmt om hjärtat.

Hur länge har du hållit på med cheer?
I sjuuuu år :)

Vem är din favorit cheerleader?
Jag tycker om Maddie Gardner, Whitney Love och Bucky O'Leary!

När började du med cheerleading?:)
Hösten 2004.

Vad är roligaste momenten inom cheer?

Stunt och dans.

Hur lärde du dig göra rosetter?:)
Jag provade mig fram tills jag hittade ett sätt som jag tyckte fungerade för mig (alla har sina egna tekniker). Försöker alltid förbättra min "teknik" också!

När du var tränare, vart fick du din inspiration till lagets program?

Från massa håll, gud vet vart! Haha. Men jag tittade en hel del på finska miniorlag för att få inspiration. De är himla duktiga!



Golden Spirit Spellbinders

Vad tycker du är din styrka i cheerleading? Alltså i vilket moment tycker du att du tillför mest :)
Stunt! Fast nu i Eagles är alla så himla duktiga, så då vet jag inte om jag tillför that much men det är väl det området jag alltid känt mig hemma på. Jag är ganska snabblärd när det kommer till koreografi också.

Vad tror du att andra tycker är din styrka?

Jag tror det i alla fall innan har varit i att de kan lita på mig! Att jag till exempel gör allt för att ett bygg ska stå. Har aldrig tappat ett bygg på en mästerskapstävling (DM/RM)! *peppar peppar ta i trä!!!*

Hur gör du för att förvara dina rosetter?
Just nu har jag de i en låda, men ska försöka hitta något sätt att hänga upp en del av de i mitt rum. Under julen smyckar jag min julgran med de ;)

Vilken nivå tror du man ska va på i sverige för att få en chans att hålla på med college cheer i USA?
Det beror på om man tänkt börja i ett collegelag som tävlar eller ett som bara är på matcher. I ett tävlingslag kan nog flickis och salto behövas + helt ok hopp och kunna stunta på avancerad nivå. Men i ett som är på matcher är nog kraven lägre! Fast vissa som inte tävlar är superduktiga också och matcherna dem är på är huuur stora som helst (tänk er tusen- och åter tusentals människor!).

Vad fick dig att börja cheer?

Min kompis mamma såg en annons i tidningen om cheerleading och tvingade min kompis att gå. Hon tog med sig mig och på den vägen var det... Fast i cheer ever since!

Vad är det du älskar som mest med det?
Att det är sin egna lilla bubbla som man kan fly in i. Det är mycket mer än bara en sport.

Vad är det svåraste att bemästra inom cheerleading?

Personligen gymnastik helt klart. Vill ju hemskt gärna kunna langa en voltlänga.
Mer allmänt är det väl att först och främst nå till toppen, att vara på samma nivå som de andra i ens klass. Och sen stanna på toppen och lyckas utveckla sig från år till år.

Gillar du hellcats?

Sisådär. Jag gillar det när jag väl kollar, men jag följer det inte slaviskt.

Hur hög toe toutch klarar du?
Menar du höjd eller hur högt benen kommer? Ganska svårt att förklara hur som, haha!

Vad tycker du är svårast med cheerleading? :)
Gympaaa.

Vad är ditt motto?

You better work! Hehe. Annars har jag inget speciellt motto.

Hur känns det för dig att stå på tävlings mattan? pirrigt? :)

Det har varit olika på olika tävlingar. På senaste tävlingen, RM, var jag inte så nervös faktiskt. Ville bara gå in och göra det jag skulle. På DM var jag konstigt nog mycket mer nervös. Men det är väl alltid lite pirrigt - det ska det vara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0