Frågor & svar

Varför valde du att byta förening?
Jag ville ta chansen att gå i Eagles.

Vad skulle du vilja förändra/förbättra i cheersverige? (tex fler tävlingar eller läger) :)

Det finns massor med saker jag tycker skulle kunna förbättras, men jag tycker inte om att sitta och räkna upp tusen saker och låta andra fixa det. Vill man att cheer-Sverige ska utvecklas till det bättre får man dra sitt eget strå till stacken med det man kan. Jag försöker öka intresset för cheerleading genom min blogg och med bilder. Och så säljer jag ju även rosetter, vilket jag hoppas en del uppskattar så de kanske slipper beställa från USA (alla webbshoppar och liknande är bra för utvecklingen!). Skulle involvera mig mer och försöka göra mer om jag hade tiden för det.

Har du planer på att utöka in försäljning av rosetter, tex till andra länder eller genom en webbshop?

Jag har redan sålt till Norge ;) Jag håller på att starta ett företag och en webbshop nu! Tar lite tid att få i ordning allt bara, men ni lär märka när den är up and running!

Vad är ditt favoritmoment inom sporten? :)
Stunt och dans är det roligaste!

Har du några tips om hur man blir en bra tränare?
När du ska lära ut något, gör det på olika sätt. Förklara med ord, visa och gör massa förövningar. Var noga med grunder. Sätt upp mål för vad du vill att laget ska klara. Anpassa allt efter ålder och kunskapsnivå. Påpeka hellre vad de aktiva SKA göra än vad de inte ska göra i ett moment, ingen vill höra vad de gör fel på hela tiden. Om du coachar ett tävlingslag är det bra om du sätter dig in i vad man blir bedömd på och hur ett program ska utformas.

Ska man behandla alla olika pga av doms ålder tycker du? :)
Ja, det är klart att det är skillnad att coacha miniorer och att coacha seniorer. Men inom ett lag - nej.

Vad tycker DU att du är bäst på i cheerleading?
Gud vad mycket samma frågor det kommer, hehe. Som jag skrev tidigare har jag alltid känt mig hemma när det kommer till stunt i mina tidigare lag. Och så tar jag in koreografi ganska snabbt tror jag.

Vilken position har du?
Jag är allt-i-allo. Förra säsongen tävlade jag enbart som huvudbas, men nu växlar jag mellan sidobas och bakperson.

Räknar ditt lag på engelska eller svenska eller kinesiska?
Engelska såklart! Tycker det låter jätteskumt med något annat, hehe.

Vad är bra att äta innan träning, dvs vad äter du innan? :)

Nu när jag pendlar brukar jag försöka äta middag precis innan jag åker eller på tåget. Alltså 1,5-3 timmar innan träningen börjar. Det är inte bra att äta ett stort mål mat precis innan träningen, utan det är bäst att äta det några timmar före och sedan något litet precis innan. Direkt efter träningen är det bra att få i sig något också.

Vad tränar du helst; minior fortsättning eller junior avancerad?
Förra säsongen var minior fortsättning perfekt. Jag hade inte hunnit med att coacha ett avancerat lag.

Om du fick välja ett lag i sverige förutom de lag du redan gått i, vilket skulle du välja då? :)
Kanske GCO Wildcats.

Kan du volta på studsmatta? isånnafall kanske du kunde lägga ut video när du typ voltar eller gör cheerprogram eller nått :D
Frivolt är det enda jag har provat på studsmatta. Eftersom jag inte äger en studsmatta, och inte heller någon av mina kompisar, så blir det nog lite svårt. Var väl cirka två år sedan jag hoppade på en studsmatta, haha. Det är lätt att skada sig på studsmattor, så tror det är lika bra att jag håller mig borta från det ;)

Vad tycker du om de svenska klassindelningarna (nybörjare, forts, avancerad) jämfört med de mer internationella (level 1-6)? Skulle du föredra det andra systemet?
Jag tycker det fungerar väldigt bra med klassindelningarna vi har i Sverige. Dock tycker jag att miniorer borde få vara tillåtna att göra mer, för det blir sån stor skillnad att gå från minior fortsättning till junior avancerad.
Level 1-6 fungerar även det väldigt bra i USA, men det finns alldeles för få lag i Sverige för att vi skulle kunna ha det systemet. Det enda jag tycker är lite tråkigt är att internationella lag ofta inte får möta så många amerikanska lag för att level 5 är mer populärt än level 6 i USA. Vet inte lösningen på det, inte så att vi kan komma och ändra hur de gör i USA, utan det är ju vi som måste anpassa oss efter dem...

På tävlingarna Dm och RM i år, vad fick dig att känna wow känsla, vad i vilka program
Inte SM? ;) Nu ska vi se här... *tänker tillbaka* Dragons första stuntsekvens, D4s tvåmanna-sekvens, Eagles båda stuntsekvenser, Black Hawks face of death-pyramid, Nicole von Olnhausens hopp fascineras man alltid över, GCO Cougars stuntsekvens och Diamonds group stunts tick tick-sekvens är det jag kommer på bara sådär.

Tävlar internationella lag i worlds bara i level 6? Och vad tycker du om det? :)

Nej, det finns flera lag som har tävlat level 5, bland annat Twisters Cheer Elite 2010. Men senior avancerad i Sverige motsvarar level 6 i USA, vilket det gör i till exempel Finland och Norge också. Så då blir det att framförallt många europeiska lag tävlar level 6 framför level 5. Det är föreståeligt att nästan alla lag tävlar level 6, eftersom det är den nivån fokus ligger på resten av säsongen. Tävlar man level 5 ligger fokus kanske på att få perfekta kick dubblar och i level 6 att få perfekta skruvar till exempel.

Har du någon gång känt att du bara vill sluta på cheer bara för att du haft en depression? Om du haft det, hur gjorde du för att ta dig igenom det?
Jag har inte känt att jag velat sluta på cheerleading på grund av det, så det kan jag inte svara på. Men när det har varit mycket bråk i laget eller många har känts otaggade så har det inte alltid varit roligt att gå till träning. Om du mår dåligt tycker jag du ska prata med din tränare, dina föräldrar eller någon vän du litar på. Det känns alltid bättre att ha stöd från någon och kunna prata ut, så man inte håller allt inom sig.

Kan du göra salto, skruv, handvolt eller flickis?

Ja men skruv kan jag ju... Haha, I wish! Jag kunde handvolt ett litet tag, men nu vet jag inte om jag kan det längre. Jag övar på flickis.

Har du någon bild på där du hoppar toe tuch?

Inte på hårt golv, men den här har jag.



Vilket lag var de första du tränade?

Spitfires säsongen 2008-2009. Då fanns det bara en miniorklass, och den tävlade dem i. Nästan alla som går kvar går i Excaliburs nu!



Hur många år har du gått på cheer?
Sju.

Vilket var de första laget du tränade i?
Jag tror att vi hette Stars, men jag är inte säker. Det var ett junior nybörjarlag i USC. Första säsongen tävlade vi inte.

När började du i cheerleading?
Hösten 2004.

Vilket är det svåraste bygg/gymnastik du har kört?
Bygg - ticktocks, 360, voltbasket. Gymnastik - handvolt (det jag kört helt själv alltså).

Har du några mål inom cheer? :)
Jag har bara små "delmål", till exempel att få bättre hopp. Jag har alltid velat gå i Eagles, och det gör jag ju nu.

Om du fick välja ett cheer gym i USA att vara aktiv i; vilket skulle det vara och varför då?

Drömmen - World Cup Shooting Stars. För att det varit mitt favoritlag sedan många år tillbaka och för att det vore otroligt stort att gå i det laget. De har till exempel ett nybyggt gym som heter "Shooting Stars Arena" som nästan bara dem ska använda, hur coolt? Och för att ens få gå på Shooting Stars tryout måste man få en inbjudan.
Realistiskt - Stingray Allstars. För att alla deras lag är så himla duktiga, vilken nivå dem än är på. Vare sig det är tiny level 1 eller senior level 5. De har dessutom lag i nästan alla klasser.

Om du skulle starta upp en ny svensk förening; vilka färger skulle den ha, vad skulle den heta och hade du haft något tema på lagets namn?
Jag skulle nog ha blått, turkost eller något åt det hållet. Namn vet jag inte alls, skulle ta god tid på mig att tänka ut något riktigt bra.

Kan du säga vad du tyckte om de lag som kom i topp tre på RM båda dagarna? =)
Oj hej världens jobbigaste fråga och världens längsta svar.

Dynamite Dreams - Jag har gillat Dreams hela säsongen. De utförde sitt program väldigt tight och bra.
Power Cheer Cats - En väldigt stor utveckling från DM till RM, det är roligt att se. Förtjänade absolut sitt silver.
Malmö Allstar Cheer Raccoons - Duktigt lag som jag hoppas tar steget upp till fortsättning i år!
Dynamite Daisies - Daisies är hur duktiga som helst. Jag gillar deras Top Gun-koreografi. De har många talanger i laget som kan gå långt om de fortsätter på samma spår.
Haninge Cheer Elite Blizzards - Såg de inte på tävling, hittar inte film på YouTube och har min RM-dvd utlånad. Men har ju sett dvdn för ett tag sedan och då vill jag minnas att de var cleana. Förbättrat sig mellan DM och RM gjorde de också!
Twisters Cheer Elite mr forts - Också cleana. Grym gympa!
Haninge Cheer Elite Cyclones - Gillade de under hela året. Fiiin första stuntsekvens och dans!
Twisters Cheer Elite jr nyb - Hittar ingen film på dem! Minns inte alls.
Gothenburg Cheer One Sabres - Alla i laget har fin gymnastik. Härlig energi i dansen.
Gothenburg Cheer One Cats - Fint program, helt sjukt bra gympa för att vara fortsättning.
Musketeers Funky Cheer Junior White - Älskar första stuntsekvensen! Roligt att de ska gå upp till avancerad i år.
Dynamite Devils - <3 pyrren.

Seniorer kanske jag tar en annan gång. Haha, detta tog alldeles för lång tid att kolla igenom alla. Och jag såg ju typ två av topp 3-lagen under seniordagen.

Om du vann 10 miljoner vad skulle du göra då? :)
Då skulle jag köpa en egen lägenhet och shoppa massa. Och resa när det finns tid till det.

Ditt drömresemål av allt?

Hawaii. Jag har varit där en gång och det var helt fantastiskt.



Hur skulle drömhuset se ut? :D

Om jag tänker just nu, så skulle jag vilja ha en egen stor, ljus lägenhet med högt i tak och stor terrass någonstans inne i stan. Hehe.

Drömdräkten, färger, detaljer, design? :D
Något liknande Maryland Twisters F5 hade tävlingsåret 2011. Älskar båda deras 2011-dräkter. Ni ser bild på de i förra frågor & svar-inlägget (nr 1 och nr 4).

Vilka är sveriges duktigaste koreografer enligt dig? Vilka lag tränar / koreograferar de?

Mikaela Riutta och Melissa Rostedt. De coachar Power Cheer Cougars och Stingrays. De koreograferade också USC Tom Cats program för RM 2011 (mitt dåvarande lag).


Stingrays på RM.

Tips som tränare? :)
Kopierar svaret jag skrev lite längre upp:
När du ska lära ut något, gör det på olika sätt. Förklara med ord, visa och gör massa förövningar. Var noga med grunder. Sätt upp mål för vad du vill att laget ska klara. Anpassa allt efter ålder och kunskapsnivå. Påpeka hellre vad de aktiva SKA göra än vad de inte ska göra i ett moment, ingen vill höra vad de gör fel på hela tiden. Om du coachar ett tävlingslag är det bra om du sätter dig in i vad man blir bedömd på och hur ett program ska utformas.

Känner du att du kunde gjort något ''bättre'' för de laget du träna i?
Vet inte om du menar Tom Cats eller Spitfires? Men nej, inte direkt. Klart det är småsaker jag kanske skulle ändra på, men annars nej.

Vad tyckte du om alla lags eller de flesta (typ topp 3) utveckling mellan DM o SM/RM?
Nästan alla lag utvecklades väldigt mycket från DM till SM/RM. Stockholms-DM låg ju väldigt tidigt, så därför hade dem extra mycket tid på sig mellan, vilket bidrog till att det kanske skedde större utveckling än tidigare år.

Vad tycker du om Dynamites? :D
Jag tycker att Dynamites är en duktig förening, vilket alla kan se på årets resultat där många av deras lag hamnade i topp 3 på både SM och RM. Ska bli kul att se hur alla deras lag kommer vara den här säsongen.

Hur tror du att top 3 kommer se ut på all girl sr avanced i år på sm? Tror du Eagles tar hem guldet igen?

Haha, lite tidigt för det kanske. Tänker inte alls börja spekulera när säsongen knappt dragit igång. Det kan nog bli en hård kamp om medaljerna i år, som alla år. Eagles har kunnat titulera sig svenska mästare alla år utom ett de senaste tio åren-nånting, så det är klart att alla andra better work ;)

Vilken topp tycker du har utvecklas mest i år?
Anna Hillinge i MFC imponeras jag över! Och Nicole Soheilifar i Eagles har utvecklats grymt mycket på kort tid. Finns säkert någon mer duktig topp där ute som jag inte har koll på!

Vilken ny topp har kommit "fram" i år? :)
Samma fråga?

Hur gammal är amanda öberg i mfc?

96:a enligt Facebook.

Vad tycker du om eastcoast ? och hur tror du de kommer vara i år ? Tex gammla pirates som numera heter captians :D
Jag tycker bra om Eastcoast. Kan inte säga så mycket då de är en relativt ny och liten förenng. Ingeeen aning hur Captains kommer vara, men jag hoppas såklart att de kommer vara bra!

Kommentarer
Postat av: Ajna

Jag gick i Raccoons men tyvärr finns inte laget längre:( de hade inte tillräckligt med miniorer..

2011-08-29 @ 14:54:08
URL: http://Ajna.devote.se
Postat av: Anonym

Du skriver nästan aldrig om de norra lagen varför inte? skulle vara kul att höra om dem lite då och då.:)

2011-08-29 @ 15:50:05
Postat av: Lello

DreamTeam <3

2011-08-29 @ 17:16:58
Postat av: Ida

Anonym: Flera anledningar. För det första är de ju inte så många, så finns mindre att skriva om. För det andra känner jag inte jättemånga där uppe i norr (lättare när folk tipsar mig om saker osv!). Vill du, eller någon annan, att jag skriver om något speciellt nås jag alltid på Facebook eller mail. Går jättebra att tipsa mig om saker!

2011-08-29 @ 19:25:05
URL: http://youbetterwork.blogg.se/
Postat av: Karro

Varför bytte dom från pirates till captains? Har de bytt klass eller nåt?

2011-08-29 @ 19:51:08
Postat av: Ida

Karro: De har gått från junior fortsättning till senior fortsättning.

2011-08-29 @ 20:15:03
URL: http://youbetterwork.blogg.se/
Postat av: Karro

Oki, tack! :)

2011-08-29 @ 22:45:34
Postat av: Madde

Kan man köpa rosetter av dig trots att man bor i USA? :)

2011-08-31 @ 06:27:27
URL: http://missduchess.devote.se
Postat av: Ida

Madde: Ja det kan man.

2011-08-31 @ 09:36:20
URL: http://youbetterwork.blogg.se/
Postat av: Jessika

Vad behövs i en cheerleading hall? :)

Går själv i cheerdance ^^ Men jag har alltid varit nyfiken eftersom det bara finns cheerdance där jag bor :) Blir glad för svar :)

2012-02-19 @ 21:56:47
URL: http://jjessie.devote.se
Postat av: Anonym

Hej jag är en tjej som är 11 vintrar och undrar är man i level 1 om man är minior i cheerleading

en till fråga vad kommer först mini minior ;D

och viken orning är det



mini minior

minior

junior



och vidare



blir glad för svar :D

2012-03-19 @ 20:00:30
URL: http://felsy.blogg.se/
Postat av: Ida

Anonym: Nja, typ level 2. Går inte riktigt att jämföra med USA. Åldersmässigt är det i den ordningen du skrev.

2012-03-19 @ 21:52:28
URL: http://youbetterwork.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0